Den finländska skolan brukar berömmas och ställas i kontrast till den svenska, som under ett antal år tappat mark vid internationell jämförelse. Lite nyfiken blir man ju på hur finländarna gör. Så jag gick till Finlands författningssamling 422/2012 som handlare om ”riksomfattande mål för utbildningen enligt lagen om grundläggande utbildning och om timfördelning i den grundläggande utbildningen”.
Där läser jag i paragraf 2: ”Målet för utbildningen och fostran är att stödja elevernas utveckling till humana och etiskt ansvarsfulla samhällsmedlemmar. Undervisningen främjar förståelsen för och kännedomen om kulturer samt traditioner som baserar sig på ideella, ideologiska och religiösa, såsom kristna, grunder. Vidare främjar undervisningen kännedomen och förståelsen för den västerländska humanistiska traditionen. Undervisningen och fostran främjar respekten för livet, människovärdets integritet, de mänskliga rättigheterna, naturen och andra människor och stöder elevernas utveckling till harmoniska människor med en sund självkänsla. Målet är att främja elevernas hälsa och välfärd samt att eleverna lär sig goda seder.”
Och så vidare.
Det var länge sedan jag läste så mycket klokt om skolans roll i samhället. Gå gärna in och läs mer ur detta dokument: http://www.finlex.fi/sv/laki/kokoelma/2012/20120422.pdf
Nu vet jag att det alltid är ett långt kliv mellan det som fästs på papper och det som rotas i verkligheten. Men är uppfattningen oklar eller rent av galen om vad skolan är för något, så är det inte heller lätt att få den att fungera.