Saab påminner lite om den mystiske mannen som satt insnöad i sin bil i Västerbottens kustland i två månader. Det blev blev tvärstopp. Han är utmärglad. Men vid liv. Och i hans bakgrund, som är bra mycket dimmigare än Saabs, skymtar ekonomiskt obestånd.
Kan också Saab räddas trots nära döden-upplevelsen?
Senaste nytt är att den kinesiska Youngman-koncernen lägger ett nytt bud på Saab och lovar, att utveckling och tillverkning ska stanna i Trollhättan. Åtminstone de närmaste åren. Rika kineser, de presumtiva kunderna, litar mer på västerländska än på inhemska bilbyggen.
Om den haltande liknelsen ska fullföljas får jag väl säga, att vården som den mystiske mannen nu får lovar ett säkrare tillfrisknande än vad bildoktorerna runt Saab kan erbjuda. Men hoppet är seglivat.
Kunde det hållas vid liv hos den havererade mannen med hjälp av en munfull snö ibland, så kan väl kinesiska bud hålla hoppet vid liv hos Saab ytterligare ett tag.